Industri burung walit berpotensi di Sabah

KOTA KINABALU 8 Okt. – Penternakan burung walit secara komersial mempunyai potensi untuk dibangunkan di negeri ini yang bukan sahaja mampu memberikan pendapatan lumayan tetapi turut berupaya menjadi salah satu produk industri hiliran yang berjaya.

Pengarah Eksekutif Kumpulan Rimaforce Sdn. Bhd., Datuk Seri Jenar Lamdah berkata, pihaknya sedang menjalankan kempen ‘Satu Keluarga, Satu Rumah Walit’ yang menawarkan kepakaran kepada mereka yang berminat untuk menerokai perniagaan itu dengan kadar murah.

“Sehingga kini industri ini di Sabah tidak dibuat secara komersial, apa yang ada ialah di Gua Mandai, Kunak dan Gua Gomantong, Sandakan yang berkembang secara semulajadi.

“Sedangkan potensinya amat tinggi iaitu mencecah sehingga RM6,000 sekilogram bagi sarang burung, malah orang ramai juga tidak perlu mempunyai gua untuk menternaknya, cukup dengan membina sebuah rumah kecil yang bernilai antara RM2,000 dan RM3,000 sahaja untuk memulakannya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengendalikan kursus keusahawanan sarang burung walit anjuran syarikat itu yang mengusahakan industri itu secara komersial kepada 50 peserta di sini, hari ini.

About burungwalit

saya penjual mp3 suara burung walit.
This entry was posted in walit Post. Bookmark the permalink.

11 Responses to Industri burung walit berpotensi di Sabah

  1. kingjay says:

    salam…sya minat untuk terlibat dgn penternkan BW, bolh tak e-mel kan padA saya alamat dn no tel agensi2 yg boleh saya hubungi bagi membuat RBW kos sederhana di negeri sabah dengan kadar segera. saya juga memohon agar e-mel kan kepada saya syarat2 untuk membuat pinjaman di agrobank atau mana2 agensi yg boleh saya membuat permohonan bg membuat RBW di keningau, sabah atau hubungi/SMS saya di talian 019-8844669. tq

  2. sundus says:

    Bismillahirrahmanirahim…Assalamualaikum Wr..Wb..

    Memandangkan perkembangan pesat berkaitan industri walet, justeru dengan itu saya ingin mempelawa kepada pembeli kecil2an,besaran yang berminat jika memerlukan bekalan sarang burung walit berkualiti dan terjamin boleh berhubung terus dengan saya.(Kepada yg benar2)m sehingga kini bekalan insyaAllah berterusan memandangkan pihak kami mempunyai bekalan yang konsistem untuk keperluan tua\puan

    Jika berminat email sun_kpp@yahoo.com.jika rasa benar2 nak suplier boleh email dan rundingan dpt dijalankan.

    Terima kasih.

  3. Cik Ieka says:

    salam sejahtera..saya berminat untuk mengikuti sebarang kursus berkenaan burung walit yang anda anjurkan..mohon inform jika ada sebarang kursus pada tahun 2012 ini.E-mel saya di mayamahsuri@gmail.com..terima kasih.

  4. Jori Evi Son Tak says:

    salam saya berminat utk megikuti kursus berkenaan burung walit yg anda anjurkan .jika ada E_mel saya di jorievisontak@yahoo.com

  5. Abidin Ibrahim says:

    Saya berminat menyertai kurusa ternakan burung walit bila-bila masa dari sekarang anjuran tuan di Kota Kinabalu… Hubungi saya melalui e-mail aabbiiddiinn@ yahoo.com… terima kasih

  6. Abd. Aziz Mohd. Banting says:

    Assalamualaikum, Adakah potensi ternakan BW di daerah Tambunan? sebab apa yg saya difahamkan penternakan BW ni hanya sesuai kawasan yg berdekatan dgn laut ja.

  7. datu abu bakar says:

    salam kepada semua bakal usahawan walit terutama di negeri sabah,,sesiapa yang berminat untuk membina RBW,dengan kos mampu milik,,,dan yang serius sahaja,, sila hubungi sys di talian 01112325779,,,a

  8. Etin says:

    Kepada Datu Abu Bakar, blh info dengan saya kos RBW yang termampu oleh saya.Saya dari Kuala Penyu, Kawasan sawit saya beberapa bulan ni dipenuhi burung2 walet berlegar diatas sulap/pondok saya sekitar jam 6 am -10.30 am.Saya try pasang sound wallet makin banyak,berapa kos bikin rumah kalau keadaan saya baru bermula ni

  9. Asrudi hartono bin aziz says:

    Sya berminat dgn burung walit ne..dn ingin menternak burung walet..leh tolong sya cra pembuatan tmpt sarang burung walet

  10. Lionel Joslin says:

    Salam. Saya berminat menyertai kursus ternakan burung walit ini terutama sekali di kawasan Kota Kinabalu… Mohon jasa baik Tuan untuk memberi sebarang info mengenai kursus atau Penternakan burung walet ini melalui lionel_joslin@yahoo.com… Terima Kasih

Leave a Reply

